top of page

Hond Rufus moet naar de chiropractor

Bijgewerkt op: 15 sep. 2023

De gewoonte van het zelfde rondje is voor veel mensen iets waar ze niet over nadenken, want het is nu eenmaal een gewoonte.


Aangezien observeren en grote hobby van mij is kan ik het niet laten om naar menselijke patronen te kijken.


Zo volg ik regelmatig het gewoonte rondje van mijn overbuurman Hendrik met hond Rufus.


Dit illustere duo is de Pensioen’s gerechtigde leeftijd inmiddels gepasseerd. Hendrik is er als oud bank medewerker nog vervroegd uit kunnen gaan. Hij had dus al vroeg niet heel veel meer te doen.


En dus heeft hij ineens dezelfde hobby als zijn vrouw. Zijn vrouw is heel goed in het brandschoon maken van hun huis en hun tuin.


Nu inspecteren Hendrik en Rufus vier keer per dag of de erfgrens nog steeds dezelfde is. Hendrik begint altijd als eerst aan de grens controle.


Zijn ogen wijd open en handen altijd gekruist achter zijn rug. Zijn rug licht gebogen en het rechterbeen is een tikkeltje verstijfd. Als het een beetje meezit trekt hij nog een hardnekkige paardenbloemen uit de aangrenzende gemeente tuin.


Als een vermoeide pinguïn waggelt Hendrik langzaam uit mijn gezichtsveld.


Dan is het de beurt aan hond Rufus. deze blonde viervoeter komt ook al een tijdje niet meer bij de chiropractor. Dat is goed zichtbaar doordat hij na elke 1,5 m voorwaartse verplaatsing zijn rechter achterpoot optrekt.


Hierdoor ontstaat er een hilarisch uitziend hupje. Zo hupt hij rustig zijn waggelende baas achterna.


Zo gaat dit prachtige duo hun gezamenlijke rondje tegemoet. En deze is altijd dezelfde, want het is nu eenmaal hun gewoonte.


Gewoonte kweken is voor mensen iets wat vaak voorkomt. Ons reptielen brein zorgt hiervoor.


Dit oerbrein is 24 uur per dag bezig om ons van gevaar te behoeden. als we routines aanmaken geeft dat rust aan dit reptielen brein.


In je marketing werkt het net zo. Als je te veel routine toepast in je communicatie, worden je klanten niet meer getriggerd. Ze hebben het dan wel een beetje gezien.


Een goed voorbeeld hiervan is dat nieuwsbrieven bijna altijd op dezelfde manier worden gecommuniceerd. Er staat dan op een website: Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je ontvangt regelmatig tips en nieuws over ons bedrijf.


Marketeers doen dat omdat het conventioneel in de markt is en ze zijn zelf ook gewoonte dieren. Het is generieke marketing taal.


Ik weet echter zeker dat zo’n e-mail lijst op een website niet snel zal groeien als je zo nieuwbrieven blijft communiceren.


Alleen al het woord nieuwsbrief schrikt klanten af, gebruik dat niet op je website. Mensen lezen dat woord niet meer. Het is een gewoonte geworden.


Wat dan als je, je nieuwsbrieven strategie wel succesvol wilt maken. Dan is het handig om met mij in contact te komen.


In latere blogs ga ik nog wat dieper op nieuwsbrief strategieën in.


Voor een snel resultaat neem je contact op of anders wacht je rustig af.


Joost Oosterwijk


Let op! Door je op mijn website in te schrijven voor de ‘Incorrecte & bijna dagelijkse 40+ tips voor ondernemers’, verzeker je, je e-mailbox van deze bijna dagelijkse 40+ tips en een mooie korting als we ooit zaken met elkaar doen. Hoe langer je ze ontvangt hoe hoger de korting!

Niet geschikt voor gewoontedieren, lichtgeraakten, taalpuristen en angsthazen.


Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page