top of page

Beter te dik in de kist dan een feestje gemist

Bijgewerkt op: 15 sep. 2023

Als ik mezelf in het negatieve uitvergroot komt er zelfs bij mij een niet zo rooskleurig beeld naar voren. Hoezeer ik ook mijn best deed om een aantal van mijn mindere kanten in mijn hoofd te verzwijgen.

Ga voor jezelf maar eens na waarin je een regelrechte hork bent of hoe je de bitch in jezelf keer op keer weer aanwakkert.

Het allerleukste aan de vorige zinnen is dat iedere lezer hiervan een paar seconden geleden aan één of meer situaties terugdacht waarin hij of zij horkerig of bitchy gedrag vertoonde.

Het in je hoofd zoeken naar dit soort gebeurtenissen kost over het algemeen net wat meer moeite, als dat ik je vraag om iets te noemen waarin je floreerde. Of de vraag een goede eigenschap van jezelf te noemen.

Om maar weer lekker de donkere kant van mezelf op te zoeken en voor jou als lezer een extra verdieping aan mijn verhalen te geven: Ik vind mezelf te dik.

Om een beeld van dat geheel te schetsen zal ik verklappen dat ik tussen de 15 en 20 kilo zwaarder ben, dan toen ik als midden 20er, nog 4 keer in de week op het hockeyveld stond en 95 kilo woog.

Bij deze onthulling zou ik de licht verzachtende omstandigheid van mijn lengte ook maar verhullen en dat is 1.98 m. Samen met mijn leeftijd, van achter in de 40, heb ik lang in de ontkenningsfase gezeten.

Je hoort al dat ik nog steeds voor mezelf probeer goed te praten dat het misschien wel meevalt. Dit gevoel is heel makkelijk te versterken door aan nog dikkere mensen te denken.

Die en die zijn er in mijn ogen nog veel beroerder aan toe, dus is het daardoor makkelijker om ’s avonds toch nog een zak chips open te trekken. Voor de extra dipsaus die ik ernaast zet, denk ik even helemaal niet na.

Mijn gebrek aan discipline, die mij op veel punten dwarsboomt, is ook in deze een bepalende factor. Ik zie discipline als een constante strijd in mijn hoofd tussen: Het goede zwarte duiveltje en het kwade rode duiveltje.

En aangezien ik een beelddenker ben weet ik hoe ze eruitzien. Om

Ramp-toeristische lezers teleur te stellen kan ik je melden dat mijn zwarte duiveltje ook regelmatig als winnaar uit de bus komt.

Zonder advies te geven zal ik vertellen hoe ik de strijd op dit moment met mezelf voer om af te vallen.

Het is dezelfde aanpak als die ik jaren geleden heb toegepast bij het succesvol stoppen met roken: Nee zeggen tegen mijn rode duiveltje.

Ik eet in de ochtend een verse, door mijn vrouw, gemaakte smoothie. Als lunch 4 boterhammen en een normale portie avondeten. Daarbij gebruik ik nog maar heel weinig suiker in mijn koffie. ’s Avonds eet ik überhaupt niets meer.

Als mijn maag zich tussendoor rommelend bij me meldt met aan zijn zijde mijn rode duiveltje moet ik NEE gaan zeggen. Ook als de duivel inmiddels dieprood begint aan te lopen en met zijn handen in z'n zij ongeduldig met zijn linkervoet staat te tappen, zeg dan ook nog maar eens NEE!

Toch lukt het me in de meeste gevallen en zo val ik dus af.

Veel bedrijven en zelfstandigen laten te weinig personality in hun marketing zien. Eén van de symptomen die daaraan vasthangen is dat je een te goede versie van je bedrijf of zichzelf laat zien in je marketing.

Insta-perfect plaatjes en video’s zijn het meest voor de hand liggende voorbeeld van betere versies van jezelf of je bedrijf laten zien. Sowieso laat social media bij de meesten een schijnwereld zien, maar hiermee zeg ik natuurlijk niets nieuws.

Op de korte termijn is het best leuk om alleen maar de mooie en goede kant te laten zien, maar als je eendimensionaal blijft zenden verdwijnt vanzelf de serieuze interesse en swipe je het weg.

Het is voor klanten ook interessant om te zien en te lezen hoe de andere kant van de medaille eruitziet. Het geeft je bedrijf personality en is daardoor nog veel interessanter als een ander die altijd mooi weer speelt. Diegene of dat bedrijf geloven we op den duur niet meer.

Nieuwszenders staan elke dag bol van de verhalen over minder positieve punten van bekende mensen en bedrijven. We beoordelen deze hoger als we alles van ze weten en voelen met ze mee als het niet goed gaat. Blijf dus authentiek.

Naast deze tip heb ik nog andere die jou en je bedrijf gaan helpen om het nog meer personality te geven. Neem ook hiervoor contact met me op.

Joost Oosterwijk

Let op! Door je op mijn website in te schrijven voor de ‘Incorrecte & bijna dagelijkse 40+ tips voor ondernemers’, verzeker je, je e-mailbox van deze bijna dagelijkse 40+ tips en een mooie korting als we ooit zaken met elkaar doen. Hoe langer je ze ontvangt hoe hoger de korting!

Niet geschikt voor gewoontedieren, lichtgeraakten, taalpuristen en angsthazen.


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page